Transport publiczny w Niemczech jest wyjątkowy i obejmuje swoim zasięgiem regiony w obrębie dużych miast, łącząc ze sobą miasta oraz łącząc po drodze mniejsze miasta. Jego doskonała reputacja oznacza, że jest niezawodny, wygodny i stosunkowo szybki. Chociaż Niemcy są znani z tego, że są miłośnikami samochodów, większość mieszkańców dużych miast, zwłaszcza emigrantów, decyduje się na korzystanie z transportu publicznego w życiu codziennym. Większe miasta oferują różne rodzaje transportu publicznego w porównaniu z mniejszymi miastami, ale nawet w najmniejszych miastach istnieje przynajmniej system autobusowy. Informacje na temat rozkładów jazdy, opłat za bilety i ewentualnych zniżek są szczegółowo prezentowane na odpowiednich oficjalnych stronach internetowych.
Rodzaje transportu
W głównych miastach funkcjonują cztery różne rodzaje transportu publicznego. Najszybciej i najszerzej wykorzystywany jest system szybkiego tranzytu obejmujący pięć systemów U-Bahn obejmujących centrum miasta i trzynaście systemów S-Bahn, które działają pod ziemią w centrum miasta i nad ziemią w kierunku przedmieść.
Transport publiczny jest egzekwowany również przez Straßenbahn (linie tramwajowe) i system autobusowy.
Autobusy są doskonałym środkiem transportu w porze nocnej. Chociaż są tańsze w porównaniu z taksówką i można je znaleźć w środku nocy, zazwyczaj są dość wolne i nie tak wygodne. Z drugiej strony linie tramwajowe, mają większą przepustowość niż autobusy, są szybsze, ponieważ poruszają się po własnych torach, ale mają wcześniej wyznaczoną linię, w związku z czym brakuje im elastyczności.
U-Bahn (metro)
Większość niemieckich obszarów metropolitalnych posiada Untergrundbahn, znany również jako U-Bahn, czyli podziemny szybki tranzyt. W najbardziej centralnych obszarach przebiegają one pod ziemią, podnosząc się na poziomie gruntu w miarę zbliżania się do peryferii.
Linie są systematycznie organizowane i numerowane literą U, po której następuje odpowiednia liczba, a tymczasem działają dość często, co 5-15 minut.
S-Bahn (kolej podmiejska)
Jest to linia kolejowa, która działa w obrębie ruchu w centrum miasta, w tym na przedmieściach i w pobliskich miastach. W większych miastach, takich jak Berlin, Hamburg, Monachium, Frankfurt-Mainz-Wiesbaden, Stuttgart, Kolonia-Düsseldorf-Ruhr District, Norymberga, Drezno, Leipzig-Halle, Mannheim-Heidelberg-Karlsruhe, Magdeburg i Rostock, kursują bezbłędnie pociągi ekspresowe z centrum miasta w głąb peryferii.
W największych miastach standard S-Bahn jest dość podobny do systemu metra. Serwis jest stosunkowo częsty co 20-30 min. Pociąg, po zrobieniu kilku przystanków w centrum miasta i wokół niego, prologuje swoją drogę w kierunku przedmieść.
Obsługa w dni powszednie różni się od obsługi w weekendy, znacznie skondensowała się szczególnie w niedziele i w czasie wakacji.
Autobus
Przystanki autobusowe w Niemczech oznaczone są stolicą H. Im większe miasto, tym większa jest liczba działających w nim systemów autobusowych. Berlin posiada kilka systemów autobusowych działających jednocześnie, a podobnie jak inne duże miasta posiada autobusy nocne. Zamiast tego mniejsze miasta działają w systemie GermanRail.
Straßenbahn/Trambahn (tramwaj)
Większość miast, zwłaszcza wschodnich, posiada tego typu transport naziemny. W większych miastach zjeżdża nawet pod ziemię w części centralnej, oczywiście unikając przepełnionych części. Ma nawet przydomek, rurkę.
Stadtbahn (kolejka miejska)
Podobnie jak U-Bahn, ale działająca głównie na przedmieściach i nad ziemią część dużych miast posiada również ten środek transportu zwany Stadtbahn lub kolejką miejską. Usługa ta ma ekskluzywny, z góry określony, unikalny sposób, który sprawia, że jest szybszy niż Trahmbahn.
Częstotliwość jest bardziej płaska, a także działa co 10-20min.
Stacje Stadtbahn są oznaczone tym samym symbolem U, co U-Bahns, co jest sytuacją idealną do wprowadzenia w błąd, jednak Stadtbahn jest napisane poniżej.
Opłaty za bilety
Bilety są jednorazowe, dzienne, tygodniowe i miesięczne.
Z ważnym biletem ma się dostęp do wszystkich środków transportu publicznego wewnątrz miasta: S-Bahn, U-Bahn, autobusy, tramwaje i promy.
Bilety są kupowane w automatach biletowych na peronach stacji S i U-Bahn, które na szczęście dla obcokrajowców są wielojęzyczne. W autobusach pieniądze dostaje kierowca autobusu całkiem stara szkoła, podczas gdy w tramwajach otrzymuje się bilet z maszyn w pociągach.
Bilety muszą być potwierdzone przed podróżą. Odbywa się to poprzez udawanie się do żółtych lub czerwonych skrzynek na peronach, aby je ostemplować. W autobusach lub tramwajach osoba odpowiedzialna robi to ręcznie. W przypadku kontroli, bilet, który nie jest podstemplowany, jest nieważny i obciążony grzywną w wysokości około 40 euro.
Pod pewnymi warunkami możliwe jest podróżowanie z psem; pies musi być wydzierżawiony i ubrany w sznyzle (maskę ustną). Jeśli pies jest wystarczająco mały, aby go trzymać, rozmiar kota naprawdę może jeździć bez biletu, podczas gdy dla dużych psów bilet w wysokości 1,5 euro jest zazwyczaj opłacany.