Władze lokalne, które mają otrzymać udział w wysokości 40 milionów funtów za pośrednictwem rządowego funduszu czystej technologii autobusowej, zostały nazwane przez ministra transportu Nusrata Ghaniego.
Fundusze zostaną przeznaczone na wyposażenie autobusów w technologie pozwalające na dostosowanie ich do surowych norm emisji, w celu poprawy jakości powietrza w miastach.
West Yorkshire Combined Authority, Bristol city council, Transport for Greater Manchester, Transport for London and Leeds city council należą do władz, które podzielą się najnowszą pulą pieniędzy, która ma być wydana w latach 2018/19. (Patrz pełna lista odbiorców poniżej)
Jak powiedział rząd, część funduszy została przekazana, po tym jak władze lokalne wykazały duże zainteresowanie wykorzystaniem tych pieniędzy.
Fundusz Czystego Autobusu, który jest prowadzony przez rządową Wspólną Jednostkę ds. Jakości Powietrza, już w latach 2017/18 przeznaczył dla władz ponad 19 mln funtów na przeprowadzenie modernizacji.
W sumie oczekuje się, że w wyniku realizacji projektu do połowy 2019 r. około 2 768 autobusów zostanie dostosowanych do normy emisji Euro 6.
Jakość powietrza
Podczas wczorajszego szczytu autobusowego w Londynie (8 lutego) pani Ghani ogłosiła najnowszą pulę środków finansowych, na którym powiedziała delegatom, że projekt ten przyczyni się do poprawy jakości powietrza w miastach w całym kraju.
Ona powiedziała: Im szybciej będziemy mieli więcej niskoemisyjnych autobusów na drogach, tym szybciej będziemy mogli czerpać z tego korzyści. Tak więc dziś mam przyjemność ogłosić, że w ramach Funduszu Technologii Czystego Autobusu przyznajemy 20 samorządom lokalnym prawie 40 milionów funtów z tych środków.
âThis will be used to retrofit bus with technology to reduce tailpipe emissions of nitrogen dioxide. Pierwotnie zaprosiliśmy władze do ubiegania się o fundusze w wysokości 30 milionów funtów teraz i 10 milionów funtów za 2 lata.
âBut we received a large number of strong applications for this round. I chcieliśmy jak najszybciej zacząć dostrzegać zalety jakości powietrza. Udostępniliśmy więc pełną kwotę 40 milionów funtów na sfinansowanie dwuletnich projektów.â
Analiza dostępnych opcji modernizacji przeprowadzona przez Low Carbon Vehicle Partnership (LowCVP) sugeruje, że selektywna redukcja katalityczna (SCR) oczyszczania spalin i konwersja silników wysokoprężnych na elektryczne są najbardziej efektywnymi technologiami redukcji emisji NOx (patrz historia airqualitynews.com), chociaż koszty różnią się w zależności od opcji.
Komentując to ogłoszenie, dyrektor zarządzający LowCVP Andy Eastlake powiedział: âFinansowanie CBTF pokazuje zaangażowanie rządu w pomoc operatorom autobusów w dostarczaniu najczystszych flot poprzez modernizację istniejących pojazdów i wspieranie wprowadzania nowych autobusów o niskiej i bardzo niskiej emisji zanieczyszczeń.
„Co ważne, system CVRAS [Clean Vehicle Retrofit Accreditation], opracowany przez LowCVP i EST, daje pewność, że technologie te rzeczywiście dostarczą czystych pojazdów zarówno w trakcie badań, jak i w eksploatacji.
Pełna lista odbiorców Funduszu Technologicznego Czystych Autobusów:
Komentując ostatnią rundę finansowania, minister środowiska, Therese Coffey, dodała: „Niska jakość powietrza wpływa na zdrowie publiczne, gospodarkę i środowisko naturalne, dlatego jesteśmy zdeterminowani, aby zrobić więcej.
âI am delighted to see so many high quality applications to the Clean Bus Technology Fund and, as a result, the government has decided to bring forward funding meaning that we will award nearly Â40 million funts to retrofit more than 2,700 buses.â
Manchester
Burmistrz Wielkiego Manchesteru Andy Burnham z zadowoleniem przyjął fakt, że w okresie 2017/19 r. udostępniono jego regionowi fundusze w wysokości do 3 mln funtów, które zostaną wykorzystane na usługi na obszarach, na których zmierzono wysoki poziom NO2.
Burmistrz wezwał jednak do dodatkowego wsparcia ze strony rządu w walce z zanieczyszczeniem powietrza w regionie Wielkiego Manchesteru. Pan Burnham wcześniej wykluczył wprowadzenie opłat dla zmotoryzowanych, aby zająć się jakością powietrza (patrz historia air qualitynews.com).
Powiedział: Air pollution is one of the most pressing public health issues of our times. Podjęliśmy już kroki w celu zainwestowania w czystsze autobusy w Wielkim Manchesterze, a te środki pomogą nam pójść dalej.
âMimo, że jest to dobra wiadomość, Iâm nadal jest bardzo zaniepokojony, że poziom dostępnych funduszy rządowych jest niewystarczający do rozwiązania skali problemu.
Dodał, że: Inwestowanie w sprzątanie lokalnej floty autobusowej będzie miało kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że autobusy odegrają swoją rolę w rozwiązywaniu problemu zanieczyszczenia powietrza, zarówno poprzez czystsze pojazdy, jak i poprzez oferowanie bardziej atrakcyjnego sposobu podróżowania niż prywatny samochód.