Pięć futurystycznych środków transportu przekształcających podróże

Postęp technologiczny w transporcie przywrócił do życia środki transportu zwykle spotykane w science fiction. Od superpociągów po samolotne helikoptery, sposób podróżowania nigdy nie będzie taki sam.

01 Hiperpętla

Koncepcja Hyperloop została wprowadzona przez płodnego wynalazcę i przedsiębiorcę Elona Piżma w 2012 roku, kiedy zapowiedział on, że inżynierowie z jego firm Tesla i SpaceX rozpoczną pracę nad demonstracją. Ta obiecująca, szybka innowacja składa się z przewodów o obniżonym ciśnieniu, zawierających kapsuły ciśnieniowe, które umożliwiają transport pasażerów z San Francisco do Los Angeles w zaledwie 35 minut z prędkością do 700 mph/godz.

Przedsiębiorca zdecydował się na koncepcję open source, aby umożliwić innym rozwijanie swojej pracy, co doprowadziło do powstania nowych przedsiębiorstw i grup zajmujących się rozwojem tej technologii. Wspierany przez Richarda Bransona Virgin Hyperloop One z powodzeniem wypróbował w 2017 roku pełnowymiarowy prototyp systemu i ma nadzieję na wdrożenie w pełni operacyjnego systemu w ciągu trzech lat.

Ponieważ obecne systemy zostały zaprojektowane tak, aby oferować podróżnym usługę na żądanie, kapsuły będą mogły odjeżdżać co kilka minut, co jest znacznie bardziej regularne niż inne sieci szybkich kolei i skróci czas oczekiwania.

02 Śmigłowce autonomiczne

Testy drogowe samochodów samobieżnych w wielu krajach były szeroko nagłaśniane, ale autonomiczne samoloty mają odegrać ważną rolę w przyszłości systemów transportu masowego. Firma lotnicza Airbus pomyślnie zakończyła w tym roku testowy lot swojego elektrycznego pionowego samolotu do startu i lądowania (eVTOL) Vahana, a taksówka spędziła w powietrzu 53 sekundy.

Firma ma nadzieję stworzyć flotę samolotów eVTOL i umieścić je na dachach dużych miast, umożliwiając osobom dojeżdżającym do pracy poruszanie się po gęsto zaludnionych obszarach, gdzie ruch drogowy jest zablokowany. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w pełni sprawny samolot będzie gotowy w ciągu dwóch lat.

W ubiegłym roku firma badawcza Aurora Flight Sciences zaprezentowała w pełni autonomiczny śmigłowiec wojskowy, który może być również obsługiwany zdalnie. Wykorzystując zaawansowane czujniki kamerowe i technologię LIDAR na pokładzie samolotu – metodę pomiarową, która mierzy odległość do obiektu, oświetlając go pulsującym światłem laserowym i mierząc odbite impulsy za pomocą czujnika – samolot jest w stanie ominąć wszelkie przeszkody i samodzielnie wybrać najbardziej odpowiednią trasę do celu. Konkurencja w autonomicznym sektorze lotniczym jest coraz większa, a Uber i wiele chińskich firm intensywnie inwestuje w tę rozwijającą się technologię transportową.

03 Superpociągi

Wprowadzenie technologii lewitacji magnetycznej (maglev) do sieci transportowych na całym świecie może brzmieć jak futurystyczny pomysł, jednak pociągi jeżdżące w systemach maglev działają od 1984 roku. W 2015 roku japoński pociąg magnetyczny osiągnął prędkość nieco ponad 600 km/h, ale naukowcy z Chinaâs Southwest Jiaotong University testują prototyp superszybkiego pociągu kulowego, opartego na technologii magnetycznej, który potencjalnie może osiągnąć prędkość do 1000 km/h.

Pociągi Super-Maglev wykorzystują tę samą podstawową technologię, co poprzednie wersje, z wyjątkiem tej innowacji transportowej nowej generacji, która wykorzystuje rurę podciśnieniową do zmniejszenia tarcia powietrza i pozwala na zwiększenie prędkości. Oczekuje się, że pociągi te nie zostaną wprowadzone do użytku w ciągu najbliższych kilku lat, ponieważ w wielu głównie amerykańskich i azjatyckich miastach nadal rozważa się realizację tradycyjnych projektów typu maglev.

Proponowany wielomiliardowy system kolejki maglev z Waszyngtonu do Nowego Jorku jest bliski zatwierdzenia i skróciłby czas podróży między tymi dwoma miastami do jednej godziny, z trzech godzin. Jednak wprowadzenie na tę trasę pociągów super-maglowców mogłoby teoretycznie skrócić czas podróży do około 30 minut.

04 Podwyższone ścieżki rowerowe

Postęp technologiczny w transporcie nie może ograniczać się do samych środków transportu, ale obejmuje również powierzchnie, po których się poruszają. Stworzenie sieci podwyższonych ścieżek rowerowych górujących nad ulicami miasta nie tylko sprawiłoby, że jazda rowerem byłaby mniej niebezpieczna i wygodniejsza, ale także mogłoby zmniejszyć zatłoczenie na autostradach, przy czym południowo-wschodnie chińskie miasto Xiamen zbudowało w ubiegłym roku najdłuższą podwyższoną ścieżkę rowerową na świecie.Na wysokości 17 stóp nad drogą, 7,6-kilometrowy tor oferuje połączenia z publicznymi środkami transportu w 13 punktach.

Chociaż obecnie w innych częściach świata istnieje tylko kilka z tych ambitnych sieci, niemiecki producent samochodów BMW chce to zmienić. Producent samochodów, we współpracy z Uniwersytetem Tingyi w Chinach, przedstawił niedawno propozycję budowy podwyższonych ścieżek rowerowych dla środków transportu, takich jak rowery elektroniczne i skutery elektryczne w Szanghaju.

Ta futurystyczna trasa składałaby się z zamkniętej, podwyższonej rury, umożliwiającej rowerzystom komfortową jazdę przez cały rok dzięki pełnej kontroli klimatu. W Chinach są już setki milionów rowerów elektrycznych, które mogłyby korzystać z tych ścieżek i liczba ta szybko rośnie, ponieważ kraj ten boryka się z poważnym zanieczyszczeniem powietrza.

05 Inteligentne drogi

Ponad milion ludzi rocznie ginie w wypadkach drogowych, a dziesiątki milionów zostaje rannych. Pojawienie się inteligentnych dróg podłączonych do Internetu przedmiotów (IoT) może znacząco pomóc w zmniejszeniu liczby ofiar śmiertelnych na drogach, ponieważ czujniki drogowe z funkcją IoT mogą natychmiast komunikować się z inteligentnymi samochodami o najlepszych sposobach na uniknięcie zagrożeń lub niekorzystnych warunków drogowych.

Portugalski program, współfinansowany przez Unię Europejską, ma na celu stworzenie około 1000 kilometrów inteligentnych dróg w kraju. W ramach tego programu na trasie zostanie zainstalowany szereg najnowocześniejszych technologii transportowych, ułatwiających bezprzewodową komunikację między węzłami infrastruktury drogowej a inteligentnymi samochodami.

Dotyczy to nie tylko kwestii bezpieczeństwa, które mogą być pomocne w rozwiązywaniu problemów związanych z technologicznie zaawansowanymi drogami, a Szwecja niedawno zakończyła projekt pilotażowy, w ramach którego dwa kilometry drogi zostały przekształcone w zelektryfikowany tor, który ładuje środki transportu, takie jak samochody elektryczne i ciężarówki podczas jazdy. W przyszłości bezprzewodowe ładowarki akumulatorów będą znajdowały się pod drogami, co przyczyni się do zmniejszenia poziomu zanieczyszczenia powietrza i praktycznie wyeliminuje zapotrzebowanie na paliwa kopalne do zasilania samochodów.