System kolei w Hongkongu łatwo pokonał Singapur.
Singapur ma drugi najlepszy na świecie system transportu publicznego, jak wynika z badania przeprowadzonego przez McKinsey&Company. Uzyskał on 69,2 punktu tuż poniżej 70,8 punktu z Hongkongu.
Zgodnie z raportem Elements of success, miasto uzyskało 14 punktów na 20 za swoją infrastrukturę kolejową, 15 na 20 za przystępność cenową, 12 na 20 za efektywność, 13 na 20 za wygodę i 15 na 20 za bezpieczeństwo. Hongkong pokonał Singapur pod względem infrastruktury kolejowej (18 punktów), wygody (14 punktów) i bezpieczeństwa (20 punktów).
Tymczasem mieszkańcy Singapuru bardzo doceniają swój system transportu i jego ewolucję w ciągu ostatnich lat – są najbardziej zadowoleni z 13 z 14 analizowanych aspektów, zarówno pod względem obecnego stanu transportu, jak i jego zmian, w porównaniu z mieszkańcami na całym świecie.
Stefan M. Knupfer, jeden z autorów studium, powiedział: „Podstawowy dylemat „jak uzyskać wysokiej jakości usługi po niskich kosztach?” dotyczy również transportu publicznego: jak stworzyć gęsty, wydajny i wygodny transport publiczny i utrzymać go w przystępnej cenie bez dużych dotacji? Singapur stanowi godny uwagi przykład osiągania wysokich wyników we wszystkich wymiarach, w tym w zakresie przystępności cenowej”.
Singapur, jak również Los Angeles i Chicago, są uważane za liderów w podwarszawie przystępności cenowej. „Mają silną pozycję pod względem przystępności cenowej miesięcznych biletów komunikacji miejskiej i liczby dotowanych kategorii pasażerów, a większość z nich ma stosunkowo niskie ceny taksówek w stosunku do dochodów mieszkańców” – powiedział Knupfer.
W mieście zrobiono duży krok w kierunku przystępności cenowej w 2013 r., kiedy to dokonano przeglądu taryf i wprowadzono nowe środki, w tym 15% zniżkę na taryfy dla dorosłych dla pracowników o niskich wynagrodzeniach, bezpłatne podróże dla dzieci i siedem innych ulg. W rezultacie, ponad milion pasażerów transportu publicznego skorzystało z nowego systemu.
Jednakże Singapurczycy są uważani za niezadowolonych z przystępności cenowej transportu publicznego. „Przystępność cenowa transportu publicznego jest delikatną kwestią dla większości badanych mieszkańców we wszystkich miastach – w większości miast ludzie nie są zadowoleni ani z obecnej sytuacji, ani ze zmian, jakie zaszły w ostatnich latach” – wyjaśniono w badaniu.
Dla porównania, mieszkańcy Hongkongu wyróżniają się ogólną satysfakcją z dynamiki kosztów transportu publicznego. Hongkong wdraża inicjatywy mające na celu dalszą poprawę przystępności cenowej transportu, zapewniając różnorodne promocje taryfowe dla stałych użytkowników, osób starszych i niepełnosprawnych, powiedział McKinsey.
Pod względem efektywności Seul i Singapur są uważane za wyróżniające się, odpowiednio, ze względu na średni czas oczekiwania i udział wydzielonych pasów ruchu, i są stosunkowo dobre w przypadku pozostałych wskaźników. Krajowy Urząd ds. Transportu Lądowego (LTA) pracuje nad rozwojem systemu konserwacji prognostycznej, dodano w badaniu. Mieszkańcy uważani są za zadowolonych z efektywności transportu publicznego w Singapurze.
Singapur uplasował się na ósmym miejscu pod względem wygody, mierząc jakość usług świadczonych przez systemy transportowe miast w oparciu o komfort podróży, system biletowy, usługi elektroniczne i transfery.
Mieszkańcy wykazali ogólną satysfakcję z wygody korzystania z transportu publicznego. Postrzeganie systemu biletowego i usług elektronicznych zostało podniesione o krok wyżej, co wskazuje, że Singapurczycy są z nich jeszcze bardziej zadowoleni.
„Najlepsze w swojej klasie bilety pozwalają teraz na różne funkcje, na przykład, płacenie za pomocą PayPass i PayWave bezpośrednio przy bramkach płatności i bilety mobilne”, powiedział Knupfer. „Wiodące miasta, takie jak Szanghaj, Tokio, Moskwa, Hong Kong, Singapur i Pekin, już z powodzeniem wprowadziły te funkcje”.
W badaniu przytoczono bezdotykową kartę EZ-link w Singapurze, wprowadzoną dla transportu publicznego w 2002 roku. „System z powodzeniem łączy w sobie główne zaliczki na bilety – może być uzupełniany przez wielofunkcyjną aplikację EZ-Link, pozwala użytkownikom na zdobywanie i realizowanie punktów premiowych za wszystkie transakcje dokonane kartą EZ-Link, w tym za usługi nietransportowe.W 2017 r. LTA pilotowała płacenie kartą kredytową za przejazdy autobusami i pociągami”, dodała.
Usługi elektroniczne i ich ewolucja należą do cech transportu, z których mieszkańcy korzystają najbardziej, powiedział McKinsey. LTA rozpoczęła współpracę z czterema wiodącymi firmami technologicznymi, Citymapper, Google, Hugo i Quantum Inventions, w celu opracowania nowych, ulepszonych wyszukiwarek połączeń, które włączą transfery do planowania tras intermodalnego transportu publicznego.
W pozostałych kategoriach Singapur uzyskał 40 punktów na 65 w zakresie bezpieczeństwa i 24 na 35 w zakresie wpływu na środowisko.
Singapur jest jednym z trzech najlepszych miast pod względem bezpieczeństwa, obok Hongkongu i Paryża. W porównaniu z innymi miastami, Singapur charakteryzuje się znacznie niższym wskaźnikiem śmiertelności w transporcie publicznym na milion osób.
McKinsey przytoczył podniesione przez Singapur przejścia dla pieszych, które zmuszają kierowców do zwalniania tempa i pozwalają na lepszą widoczność pieszych. Ogólnie rzecz biorąc, mieszkańcy są uważani za bardzo zadowolonych z bezpieczeństwa.
Singapur jest również jednym z wiodących miast pod względem zrównoważonego rozwoju ekologicznego ze względu na różne ograniczenia, w tym egzekwowanie normy paliwowej Euro 6.
„Ponieważ do 2030 r. liczba ludności ma wzrosnąć do ponad sześciu milionów, rząd ulepsza istniejącą sieć transportową, budując nowy terminal i pas startowy na lotnisku Changi, rozbudowując i zwiększając niezawodność systemu Mass Rapid Transit (MRT), otwierając więcej ścieżek rowerowych oraz uruchamiając m.in. wspólne użytkowanie pojazdów elektrycznych i taksówek”, dodał Knupfer.
Inne wyniki badania McKinsey’a sugerują, że Singapur zajmuje najwyższe miejsce w rankingu mobilności miejskiej – który obejmuje zarówno transport publiczny, jak i prywatny – i jest trzecim najlepszym na świecie systemem transportu prywatnego. .