Lotniska w Niemczech

W Niemczech znajduje się ponad trzydzieści komercyjnych lotnisk pasażerskich i towarowych oraz duża liczba mniejszych lotnisk i pasów lotniczych, które obsługują lotnictwo ogólne i biznesowe.

Spośród komercyjnych portów lotniczych ponad dwa tuziny można uznać za „międzynarodowe porty lotnicze”. Te międzynarodowe porty lotnicze są różnej wielkości – od wielkich kompleksów we Frankfurcie i Monachium obsługujących dziesiątki milionów pasażerów rocznie do mniejszych lotnisk w miastach średniej wielkości, które mogą obsługiwać od 220 tys. pasażerów (lotnisko Zweibrücken) do ponad 5,2 mln pasażerów (lotnisko Hannover Langenhagen). Duże lotniska mogą mieć do 125 różnych linii lotniczych obsługujących setki miejsc docelowych z setkami startów i lądowań każdego dnia.

Wiele średnich lotnisk oferuje loty głównych linii lotniczych, takich jak Lufthansa, a także loty tanich i czarterowych linii lotniczych, takich jak RyanAir, German Wings, Air Berlin TUI i Condor. Często oferują one również znaczną liczbę lotów do miast w całych Niemczech i Europie. W mniejszych portach lotniczych znaczna część ruchu odbywa się za pośrednictwem tanich linii lotniczych i firm czarterowych. Przewoźnicy czarterowi najczęściej obsługują destynacje turystyczne w ciepłym klimacie.

Była amerykańska baza lotnicza w Hahn, 75 mil od Frankfurtu, jako jedna z pierwszych oferowała loty tanich linii lotniczych, a także służyła jako model konwersji byłych wojskowych baz lotniczych na lotniska komercyjne.

Istnieje również bardzo udany program łączenia podróży lotniczych z podróżami kolejowymi w niektórych dużych miastach węzłowych. Szybkie pociągi InterCity obsługują bezpośrednio lotniska we Frankfurcie, Düsseldorfie, Kolonii-Bonn i Stuttgarcie.

Port lotniczy we Frankfurcie

Frankfurt jest najbardziej ruchliwym lotniskiem w Niemczech (www.airportcity-frankfurt.com) i w 2013 r. przywitał ponad 58 milionów pasażerów. Frankfurt ma zaplanowane połączenia z prawie 300 portami lotniczymi w ponad stu krajach. W rankingu Top 15 lotnisk na świecie, Frankfurt zajmuje 12. miejsce pod względem liczby pasażerów ogółem (siódmy pod względem liczby pasażerów w ruchu międzynarodowym) i ósmy pod względem tonażu ładunków ogółem (siódmy pod względem liczby pasażerów w ruchu międzynarodowym). Lotnisko zajmuje czwarte miejsce w Europie (po Londynie-Heathrow, Paryżu i Amsterdamie) pod względem liczby pasażerów i drugie pod względem ilości przewożonych towarów (po Paryżu). W porcie lotniczym we Frankfurcie każdego dnia odbywa się średnio 1 295 startów i lądowań.

Wielu pasażerów miało Frankfurt jako cel podróży, ponieważ miasto jest ważnym centrum handlowym. Ale Frankfurt jest również punktem przesiadkowym dla połączeń lotniczych i kolejowych do innych niemieckich miast oraz punktem przesiadkowym do wielu innych krajów, zwłaszcza w Europie Wschodniej i Azji.

Najbardziej ruchliwa w Europie droga ekspresowa z koniczyny, „Frankfurter Kreuz” znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska. To tutaj przecinają się najważniejsze w Niemczech autostrady A3 i A5, które umożliwiają szybki dostęp do rozległej sieci autostrad w Europie. Ponadto lotnisko posiada własny dworzec autobusowy i dużą liczbę miejsc parkingowych, w tym miejsca długoterminowe, oraz miejsca dla osób niepełnosprawnych, wyłącznie dla kobiet i dużych pojazdów.

Ale kładzie się nacisk na szybkie i wygodne dotarcie na lotnisko koleją. Ponad 170 dalekobieżnych pociągów dziennie zatrzymuje się na stacji kolejowej, zapewniając pasażerom bezpośrednie połączenia z Kolonią, Hamburgiem, Monachium, Berlinem, Dreznem, Norymbergą, Stuttgartem i wieloma innymi miastami niemieckimi, nie mówiąc już o Wiedniu, Mediolanie, Zurychu i Amsterdamie. Niektóre linie lotnicze mają nawet stanowiska odprawy bezpośrednio na dworcu.

Szybka linia kolejowa Frankfurt-Kolonia, która skraca czas podróży z dwóch i pół godziny do mniej niż jednej godziny, obsługuje również lotniska we Frankfurcie i Kolonii-Bonn. We Frankfurcie od dawna znajduje się drugi dworzec kolejowy, oferujący szybką obsługę tranzytową do regionu Ren-Men.

Port lotniczy w Monachium

Franza Josefa Straussa w Monachium (www.munich-airport.com), które jest drugim węzłem lotniczym w Niemczech.

W 2014 r. lotnisko w Monachium zostało uznane przez Skytrax, londyńską firmę doradczą w dziedzinie lotnictwa, za najlepsze lotnisko w Europie w konkursie World Airport Awards. Na poziomie globalnym Monachium zostało uznane za trzecie najlepsze lotnisko na świecie. Bawarski hub poprawił swoją pozycję w stosunku do poprzedniego roku i 10. raz z rzędu znalazł się w gronie najlepszych lotnisk na świecie. Ponadto lotnisko uzyskało najwyższe oceny w dziedzinie gastronomii lotniskowej. Według pasażerów, Monachium ma drugą co do wielkości na świecie restaurację na lotnisku i oferuje ponad 45 miejsc do spożywania posiłków. Dodatkowo, Hotel Kempinski na lotnisku w Monachium został wybrany jako drugi najlepszy hotel w Europie.

W 2013 roku liczba pasażerów osiągnęła 38,7 mln. Rozwój lotniska wynika w dużej mierze z decyzji Lufthansy o wdrożeniu dużego programu rozbudowy lotniska w Monachium, który doprowadził najpierw do rozbudowy pierwotnego terminala w Monachium, a następnie do otwarcia drugiego terminala. Port Lotniczy w Monachium oferuje znakomity wybór destynacji i jest jednym z najlepszych w Europie węzłów transportu lotniczego w oparciu o całkowitą liczbę oferowanych destynacji. Dzięki rozbudowanemu rozkładowi lotów do i z miast włoskich, lotnisko w Monachium zyskało przydomek „najbardziej wysunięte na północ lotnisko we Włoszech”. W lecie, prawie 400 lotów tygodniowo obsługuje włoskie destynacje. Doskonałe są również połączenia z Europą Środkową i Wschodnią.

Położone w samym sercu Bawarii, lotnisko w Monachium jest łatwo dostępne w Alpach. Jeśli wybierasz się do Austrii, Szwajcarii, Włoch, Czech lub Słowacji, lotnisko w Monachium to krótka podróż samochodem lub pociągiem do tych miejsc.

Lotnisko w Düsselfdorfie

Trzecim co do wielkości lotniskiem w Niemczech jest Düsseldorf (www.duesseldorf-international.de), które w 2013 r. obsłużyło 21,2 mln pasażerów. Ma on również stosunkowo nowy terminal, który zastępuje i znacznie poprawia się w stosunku do tego, który został zniszczony przez katastrofalny pożar w 1996 roku. W Düsseldorfie, podobnie jak we Frankfurcie, znajdują się dwa dworce kolejowe, jeden dla pociągów dalekobieżnych i pociągów InterCity, a drugi dla okolic. Skytrain” łączy stację dalekobieżną z terminalami.

Berlin

W czasie zimnej wojny istniały cztery lotniska obsługujące Berlin – po jednym dla każdej z mocarstw okupacyjnych. Amerykanie obsługiwali Templehof, Francuzi Tegel, brytyjskie lotnisko wojskowe w Gatowie, a Rosjanie Schönefeld. Po zjednoczeniu Niemiec ruch w Berlinie został podzielony pomiędzy trzy lotniska: Tempelhof, Tegel i Schönefeld. Templehof został zamknięty w 2008 r., pozostawiając Tegel i Schönefeld jako dwa obiekty obsługujące ruch handlowy do Berlina.

Obecnie przyszłość lotnictwa w Berlinie leży głównie w planowanym Flughafen Berlin-Brandenburg International (BBI). Nie wyznaczono jednak konkretnego terminu otwarcia nowego portu lotniczego, który powstaje w pobliżu lokalizacji Berlin-Schöndorf. Budowa nowego obiektu rozpoczęła się w 2006 r. Wciąż jednak występują liczne problemy związane z planowaniem, zarządzaniem budową i korupcją, które stale opóźniają realizację projektu. Pierwotnie zakładano, że obiekt zostanie oddany do użytku w 2010 r., obecnie jego otwarcie jest planowane na 2015 r., a nawet 2016 r. lub później. Zamknięcie Tegla planowane jest w momencie otwarcia BBI.

Kolonia/Bonn

Lotnisko Konrada Adenauera między Kolonią a Bonn jest jedną z baz macierzystych niemieckich skrzydeł i innych tanich linii lotniczych. Dworzec kolejowy łączy go z lotniskiem we Frankfurcie w niecałą godzinę na szybkiej linii InterCity. Otwiera to wiele możliwości połączeń, które powinny przyczynić się do rozwoju lotniska i do pewnego stopnia odciążyć pasy startowe we Frankfurcie.

Frankfurt-Hahn

W 2013 roku „tanie” centrum w Hahn obsłużyło 2 667 529 pasażerów. Irlandzka linia lotnicza Ryanair uczyniła z lotniska „Frankfurt-Hahn” swój hub i poleci z niego na lotnisko Stansted, niedaleko Londynu, za jedyne 20 euro.

Ryanair oferuje podobne usługi okazyjne dla ponad 50 innych europejskich destynacji. Połów polega na tym, że pomimo nazwy „Frankfurt-Hahn” lotnisko znajduje się w odległości 125 km (75 mil) od Frankfurtu, a dotarcie tam zajmuje około godziny i 30 minut.

Hamburg

Nowoczesne staje się również lotnisko Fuhlsbüttel w Hamburgu. W 2005 r. lotnisko posiada najnowocześniejszy terminal, a także połączenie kolejowe (S-Bahn), plac handlowy i hotel.

Stuttgart

Lotnisko w Stuttgarcie znajduje się tuż przy Autobahn 8 na południe od miasta Stuttgart. Jest to główny węzeł komunikacyjny z ponad 9,5 mln pasażerów rocznie, co czyni go szóstym najbardziej ruchliwym lotniskiem w Niemczech. Lotnisko jest łatwo dostępne przez autobahn, szybką koleją i S-Bahn z miasta. Centrum Wystawiennicze Targów w Stuttgarcie zostało otwarte obok lotniska w 2007 roku. Budowa w 2004 r. zastąpiła starzejący się terminal czterema nowymi terminalami pasażerskimi. Oferują one wszystkie udogodnienia bardzo nowoczesnego lotniska.

Po 11 września Niemcy ustanowiły zasady bezpieczeństwa lotów podobne do tych obowiązujących w USA, w tym zakaz noży, nożyczek i tym podobnych w bagażu podręcznym. Bezpieczeństwo we Frankfurcie i Monachium jest szczególnie zaostrzone w przypadku lotów transatlantyckich, lotów do Izraela oraz lotów brytyjskich i amerykańskich linii lotniczych bez względu na to, dokąd zmierzają. Ważne jest, aby pasażerowie, zwłaszcza ci na tych lotach, dotarli na lotnisko na długo przed startem. Niektórzy urzędnicy nalegają nawet na trzy godziny lotu międzynarodowego.

Wiele niemieckich lotnisk posiada sklepy wolnocłowe, restauracje, bary, wypożyczalnie samochodów, centra konferencyjne, banki, urzędy pocztowe i placówki medyczne. A czasami oferują znacznie więcej. Wiele z nich posiada hotele na terenie znajdującym się tuż obok nich.

Dodaj komentarz