Elektryczne autobusy, główne floty i projekty na całym świecie

Elektryczne autobusy, główne floty i projekty na całym świecie

Na całym świecie obserwuje się wzrost popularności autobusów elektrycznych we flocie miejskiej transportu publicznego. Zaczęło się to w Chinach, a innym regionom zajęło kilka lat, aby rozpocząć transformację.

Ale teraz Europa przeżywa rozkwit: rok 2019 zostanie zapamiętany jako rok ostatecznego wzrostu sprzedaży autobusów elektrycznych. Podczas gdy w 2018 r. europejski rynek elektrycznych autobusów wzrósł o 48% w porównaniu z 2017 r., w 2019 r. odnotowano potrojenie liczby rejestracji elektrycznych autobusów w Europie Zachodniej.

Rosnąca liczba autobusów elektrycznych jeżdżących po całym świecie

Na dzień dzisiejszy w Europie jeździ około 4000 autobusów elektrycznych (definicja obejmuje nie tylko autobusy elektryczne zasilane bateryjnie, ale także hybrydowe, trolejbusowe IMC i autobusy z ogniwami paliwowymi). Niewielka część globalnego obiegu 400 000 jednostek autobusów elektrycznych (liczba ta pochodzi z „Electric Vehicle Outlook 2020” autorstwa Bloomberg New Energy Finance).

Jeszcze dziś, jak już wspomniano, około 98 procent autobusów elektrycznych na świecie jest rozmieszczonych w chińskich miastach.

Pod koniec 2019 r. w Europie udział autobusów elektrycznych w sprzedaży autobusów miejskich powinien przekroczyć 10 procent. Według WSIiZ, w 2020 r. wzrośnie on do 20 procent. Jeśli jednak spojrzymy na szerszy „tort” europejskiego rynku autobusowego, obejmujący również pojazdy klasy II i III, to według ACEA w 2019 r. 4% zarejestrowanych autobusów było zasilanych elektrycznie. Tak czy inaczej, ich liczba wzrosła o 170 procent.

Również Indie (70 000 sprzedanych autobusów w 2017 roku) to rynek o dużym potencjale, na którym nawet niewielka część zamówień będzie miała charakter elektryczny.

A Stany Zjednoczone? Na koniec 2017 roku penetracja rynku wynosiła około 0,5% całego rynku autobusów komunikacji publicznej w Stanach Zjednoczonych, ale w tym samym czasie 9% wszystkich agencji tranzytowych miało autobusy elektryczne w eksploatacji lub na zamówienie. Sprawy toczą się szybko!

Chiny wiodą prym

Jeśli chodzi o autobusy elektryczne, chińskie postacie są uderzające. Raport „Electric Buses in Cities” autorstwa Bloomberga New Energy Finance, opublikowany wiosną 2018 roku, mówi o tej szeroko zakrojonej rewolucji. W 2016 roku Chiny były w stanie zarejestrować 340 elektrycznych autobusów miejskich każdego dnia. W tym samym roku 2016 w Europie każdego dnia jeździ około 70 autobusów, niezależnie od kategorii (miejskie, międzymiastowe, autokary) i rodzaju paliwa. W tej epokowej zmianie w kierunku wprowadzenia autobusów elektrycznych, Europa i Stany Zjednoczone nadal odgrywają rolę drugoplanowych aktorów.

Elektryczny autobus

Nadal, według Bloomberg New Energy Finance, na koniec 2017 roku na całym świecie funkcjonowały 3 miliony autobusów miejskich, z czego 385 000 należy do kategorii autobusów elektrycznych. W związku z tym udział w globalnej flocie wynosi 13 procent.

Jednak ta liczba jest myląca. W rzeczywistości prawie wszystkie te pojazdy działają w Chinach. Dlatego bardziej właściwe byłoby stwierdzenie, że w Chinach udział autobusów elektrycznych w poruszających się autobusach miejskich wynosi już 17%. W innych miejscach nadal mamy do czynienia z liczbami dziesiętnymi.

W Chinach sprzedaż wzrosła z 69 tys. sztuk w 2015 r. do 132 tys. sztuk w 2016 r.; w 2017 r. nastąpił znaczący krok wstecz, po zmniejszeniu dotacji: zarejestrowano 90 tys. całkowicie elektrycznych i 16 tys. hybrydowych autobusów wtykowych.

Elektryfikacja chińskich flot autobusowych

Plany elektryfikacji chińskiego transportu publicznego są dość ambitne. Aby podać kilka znanych przykładów, miasto Shenzhen do końca 2017 roku zobowiązało się do osiągnięcia poziomu 100 na 100 eksploatowanych elektrycznych pojazdów autobusowych (16 500 autobusów), Pekin stawia sobie za cel 10 000 do 2020 roku, zaczynając od 1 320 w zeszłym roku. W 2018 r. Guanzhou ogłosiło dwa przetargi, pierwszy na 3 138, a drugi na 1 672 autobusy elektryczne z zasilaniem akumulatorowym. Łącznie na 4 810 autobusów elektrycznych. Zwycięzca? BYD dostarczy 4 473 jednostki autobusów elektrycznych. We wrześniu 2018 r. Yutong Bus zadeklarował, że osiągnął łączny wolumen sprzedaży 90 tys. nowych autobusów energetycznych m.in. we Francji, Wielkiej Brytanii, Bułgarii, Islandii, Chile i chińskim Makau (roczny wolumen sprzedaży Yutong, obejmujący wszystkie rodzaje autobusów i autokarów, przekracza 70 tys. sztuk).

Według danych China Bus Statistics Information Union, w kontekście ogólnej słabości chińskiego rynku autobusowego, który w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. zmniejszył się o 13,5%, na chińskim rynku sprzedano łącznie 55 658 nowych autobusów energetycznych, co oznacza wzrost o ponad 20% rok do roku.W 2019 roku chiński rynek autobusowy odnotował spadek o 11 procent w stosunku do 2018 roku.

Elektryczne autobusy w Europie. Co się dzieje?

VDL, elektryczny autobus jest rzeczywistością w regionie Amsterdamu

Pod koniec 2018 roku największą flotą autobusów elektrycznych w Europie jest ten, który jest obsługiwany przez Connexxion wokół lotniska Schipol. VDL Bus & Coach dostarczył 100 elektrycznych autobusów do Connexxion (część Transdev) na podstawie koncesji Amstelland Meerlanden, które zostały oddane do użytku 1 kwietnia 2018 roku.

Zamówienie autobusów elektrycznych dla floty autobusów elektrycznych Amstelland Meerlanden jest nadal największym pojedynczym zamówieniem dla VDL Bus & Coach, a ze 100 autobusami elektrycznymi jest to największa flota autobusów elektrycznych w ramach jednej operacji w Europie. Łącznie 100 przegubowych e-busów pokonuje do 30.000 km dziennie. Akumulatory te są ładowane w ciągu 20 minut lub mniej w punktach ładowania na trasie, co pozwala na całodobową obsługę.

A centrum Amsterdamu nie jest wyjątkiem. Pierwsze pojazdy zostały dostarczone w mieście wiosną 2020 roku. I jeszcze więcej: umowa podpisana w grudniu 2018 roku pomiędzy przewoźnikiem a VDL Bus & Coach składa się z nie mniej niż 31 autobusów elektrycznych, 9 12-metrowych i 22 przegubowych. Istnieje również opcja dla 69 dodatkowych autobusów elektrycznych.

Rotterdam i autobus elektryczny. I Keolis z dużym zamówieniem…

W 2018 roku holenderski producent VDL Bus & Coach otrzymał 55 jednostek kontraktu na elektryczny autobus od rotterdamskiego operatora transportu publicznego RET. VDL zapewni również infrastrukturę do ładowania. Wszystko powinno być gotowe do końca 2019 roku. Każdy elektryczny autobus będzie ładowany w nocy w zajezdni i w czasie trwania usługi za pomocą systemu szybkiego ładowania. Również ponad 100 autobusów hybrydowych zostanie zamówionych przez firmę Ret, jak zapowiedział dyrektor generalny. W tym samym roku 2018 holenderskie przedsiębiorstwo transportu publicznego EBS oddało do użytku 10 jednostek elektrycznego autobusu VDL Citeas SLFA-181.

Pozostając w Holandii, w Hadze, Heliox dostarczył do HTM system szybkiego ładowania dla operacji ładowania autobusów elektrycznych 9 VDL.

Jednak VDL, choć jest głównym graczem, nie jest jedynym w Holandii: Syntus (grupa Keolis) oficjalnie zainaugurował w 2018 roku dwa elektryczne autobusy BYD dla Amersfoort.

Niderlandy wiodące w Europie pod względem przyjmowania autobusów elektrycznych

Holenderski rynek autobusów elektrycznych wyraźnie rośnie i jest w czołówce w Europie. W 2015 r. liderzy PTA w Holandii doszli do porozumienia. Od 2025 r. nowo zakupione autobusy do transportu publicznego mogą być wyłącznie bezemisyjne. Na początku 2020 r. 10 procent holenderskiego taboru jest już zelektryfikowane. A ten szybki wzrost przynosi kilka wyzwań i możliwości.

W marcu 2019 roku podano do wiadomości publicznej, że na ulice nowej koncesji Groningen-Drenthe trafi ponad 160 autobusów elektrycznych. Operator transportu publicznego Qbuzz, należący do włoskich kolei FS, otrzyma dużą partię pojazdów od trzech producentów: największą flotę zapewni Ebusco z 60 ebusami, natomiast VDL dostarczy 43 pojazdy o zerowej emisji spalin, a Heuliez Bus kolejnych 59. Te 162 autobusy dołączą do już działających 10 ebusów VDL.

We wrześniu 2019 roku Keolis otrzymał nową koncesję w prowincjach Veluwe, Central Overijssel i Lelystad na okres 2021-2030.

W następstwie tego nowego kontraktu, Keolis przyznał BYD największe jak dotąd pojedyncze zamówienie na tego typu technologię w Europie: zostanie wdrożonych 259 autobusów bateryjno-elektrycznych BYD.

Elektryczne floty autobusowe w Wielkiej Brytanii, dyliżans docet

105 nowych dwupokładowych autobusów elektrycznych, które mają zostać wprowadzone do floty w latach 2019-2020. Jest to plan ujawniony przez brytyjskiego operatora Stagecoach we wrześniu 2018 roku. Inwestycja wyniesie około 56 mln funtów (34,6 mln od firmy, 21,5 od rządu). Enviro400 EV City firmy ADL – BYD to elektryczny model autobusu zaangażowanego w projekt.

Manchester w kierunku elektrycznego transportu autobusowego

Pojazdy o zerowej emisji zanieczyszczeń będą jeździły po obszarze Wielkiego Manchesteru. Pierwsze autobusy mają zostać uruchomione od lata 2019 roku.Nowa flota powinna zostać w pełni uruchomiona do początku 2020 roku. Firma Stagecoach zobowiązała się do zainwestowania 34,6 mln funtów w ten projekt, który jest wspierany przez burmistrza Wielkiego Manchesteru Andy’ego Burnhama, Transport for Greater Manchester i inne kluczowe organizacje, stwierdza komunikat prasowy Stagecoach. Plany te są uzależnione od złożenia oferty na kwotę 21,5 mln funtów w ramach rządowego, niedawno ogłoszonego programu Ultra-Low Emission Bus Scheme.

Elektryczny transport publiczny z powrotem w Glasgow

W pierwszych dniach 2019 roku, Stagecoach otrzymał swoje pierwsze elektryczne autobusy firmy ADL – BYD, gotowe do uruchomienia w Guildford. W Glasgow uruchomiono również elektryczne autobusy. Piątek 10 stycznia 2020 r. był pierwszym dniem na drodze dla dwóch 10,8-metrowych pojazdów o zerowej emisji spalin produkowanych przez wspólne przedsiębiorstwo ADL i BYD.

Przyjęcie autobusów elektrycznych i inteligentny garaż w Londynie

Jak powszechnie wiadomo, Londyn jest liderem w przechodzeniu na autobusy elektryczne w Wielkiej Brytanii. BYD i ADL dostarczyły w listopadzie 2018 roku 36 pojazdów zamówionych w stolicy na elektryczne autobusy.

Ale wielka nowina to nie koniecznie ta. Interesujące jest również to, że firmy wraz z partnerem strategicznym SSE przekształciły historyczny i zamknięty w ziemi garażRATP Dev Shepherd’s Bush w zachodnim Londynie w zaawansowane, inteligentne centrum operacyjne elektrycznych autobusów, które ma stać się pierwszym bezemisyjnym garażem firmy w Londynie.

Zgodnie z planami, do 2037 r. wszystkie autobusy w Londynie (około 8000) będą miały zerową emisję. Jako kolejny krok w tym kierunku, 34 elektryczne autobusy CaetanoBus od marca 2020 r. będą kursować po drogach Londynu dla operatora Abellio. Będą to pierwsze elektryczne autobusy Caetano dla Wielkiej Brytanii.

Solaris, duże kontrakty na autobusy elektryczne w 2019 r.

Jednym z europejskich liderów w produkcji autobusów elektrycznych jest Solaris Bus & Coach. Firma ta, z siedzibą w Polsce, choć została przejęta przez hiszpańską grupę CAF, po zmianie, w wyniku której Javier Calleja został mianowany nowym dyrektorem generalnym, wzmocni flotę hamburskiego operatora transportu publicznego Hochbahn 10 Solaris Urbino 12 electric. Senat Hamburga zdecydował, że od 2020 r. wszystkie autobusy kupowane przez lokalnych przewoźników powinny być pojazdami elektrycznymi o zerowej emisji zanieczyszczeń.

W 2018 roku Solaris zrealizował kilka dostaw: trzy pojazdy przegubowe pojechały do Barcelony (gdzie również dwa tramwaje Irizar, tj. do TMB), pięć Urbino 12 Electric zainaugurowało plan transformacji we Frankfurcie z terminem do 2030 roku, pierwsze jednostki autobusu o zerowej emisji spalin zostały dostarczone do krajów bałtyckich (Łotwa).

…i 2019? W tym roku Solaris wygrał kontrakt na 130 elektrycznych bloków autobusowych w Warszawie oraz umowę ramową na 250 w Mediolanie. „25 procent autobusów elektrycznych przyznanych w 2019 roku w Europie jest produkowanych przez Solaris”, twierdzi firma od września 2019 roku.

Nie zapominając o głównym zamówieniu nie mniej niż 107 autobusów elektrycznych z BVG Berlin. Pierwsze pojazdy zostały uruchomione wiosną 2020 roku, stwierdza operator. Mówiąc konkretnie, 90 12-metrowych i 17 18-metrowych pojazdów ma być wprowadzonych na rynek. Wszystkie autobusy mają być dostarczone do końca tego roku, zgodnie z harmonogramem. Dostarczono również 15 Mercedesów eCitaro.

Volvo, głos autobusu elektrycznego w Nordics

Volvo Buses jako pierwszy producent zaprzestał produkcji i komercjalizacji autobusów dieseI na rynek europejski, w momencie wejścia w życie normy Euro 6.

Gotheburg, rodzinne miasto Volvo, przejęło inicjatywę w zakresie przejścia na bezemisyjny system autobusowy w Szwecji. Rzeczywiście, w 2018 r. Volvo Buses otrzymało zamówienie na 30 elektrycznych autobusów 7900 od Gs Buss, spółki zależnej Göteborgs Spårvägar, i Urzędu Transportu Publicznego Västtrafik. Jest to największe jak dotąd zamówienie na wszystkie elektryczne autobusy w Szwecji (dawniej największe zamówienie otrzymało VDL z gminy Umeå, składające się z 25 e-busów), a także największe jak dotąd zamówienie Volvo Buses na ten model.

Volvo Buses ogłosiło również sprzedaż 23 elektrycznych autobusów do Lejdy w Holandii (dla Arriva) i kolejnych 17 do Oslo. W stolicy Norwegii będzie również prowadzić 40 elektrycznych autobusów VDL i 42 BYD.

Na targach Busworld Europe 2019, Volvo zaprezentowało Volvo 7900 Electric Articulated, wreszcie gotowe do produkcji seryjnej.Charakteryzuje się nowym układem napędowym (silnik elektryczny na kołach opracowany w domu) i większą pojemnością baterii, która może osiągnąć do 396 kWh.

Pierwszy europejski zakład tylko dla autobusów elektrycznych. Przez Irizara

Irizar, ze swojej strony, zainaugurował 11 maja 2018 roku pierwszy europejski zakład całkowicie poświęcony elektromobilności. 18.000 metrów kwadratowych powierzchni brutto na 4 hektarowej działce, położonej w mieście Aduna, Gipuzkoa (w pobliżu San Sebastian) jest miejscem, gdzie Irizar buduje, i będzie budować, wszystkie swoje pojazdy elektryczne i części.

Irizar jest pierwszym europejskim producentem autobusów, który dzięki różnym spółkom grupy może pochwalić się zakładem nastawionym na emobilność, a ponadto zbudować cały elektryczny autobus, komponenty, w tym również we własnym zakresie.

Inauguracja zakładu w Adunie była również okazją do zaprezentowania prasie i klientom z całego świata pierwszego producenta ciężarówek firmy Irizar: czyli ciężarówki. Elektryczna, nie trzeba dodawać.

Dziesięć autobusów elektrycznych tj. autobusy marki Irizar zostały zakupione przez grupę Voyages Emile Weber w Luksemburgu. Sześć z nich zostało właśnie oddanych do użytku, pozostałe przyjadą do końca 2018 roku. Jeszcze w tym samym roku 2018 Irizar e-mobilność podpisał umowę z RDT 13, która obejmuje dostawę i konserwację 15 sztuk elektrycznych autobusów tramwajowych Irizar, należących do ostatniej generacji autobusów elektrycznych realizowanych przez baskijskiego producenta. Pojazdy te będą użytkowane na drogach Aix en Provence.

W maju 2019 roku Amiens Métropole i Keolis uruchomili to, co uważają za „pierwszy elektryczny BRT we Francji”. Usługa jest obsługiwana przez autobusy elektryczne na czterech nowych szybkich trasach tranzytowych. Autobusy biorące udział w tym projekcie to 43 modele tramwaju Irizar, które obecnie stanowią część floty 136 autobusów rozmieszczonych w mieście.

Mercedes eCitaro, elektryczna wersja bestsellera

Mercedes eCitaro zmieni równowagę na rynku. Podczas gdy VDL, Solaris, Volvo i Irizar zaczęły wcześniej realizować autobusy elektryczne, inni wielcy producenci, tacy jak Mercedes, MAN i Iveco, rozpoczną produkcję autobusów elektrycznych w latach 2019-2020. Latem 2018 r. Mercedes zaprezentował eCitaro, swój pierwszy elektryczny autobus akumulatorowy, przed światową premierą na targach IAA 2018. Produkcja seryjna rozpocznie się do końca 2018 roku. Autobus elektryczny jest przesuwany przez oś portalu elektrycznego ZF AxTrax (dawniej znana jako Ave130). Elektryczna magistrala Citaro wyposażona jest w innowacyjny system zarządzania ciepłem.

W pierwszych miesiącach złożono dwa zamówienia: jedno od BVG Berlin na 15 sztuk, drugie od Hamburger Hochbahn na 20 pojazdów.

Pierwsze jednostki eCitaro zostały dostarczone w ostatnich dniach 2018 roku i w pierwszym 2019 roku. Pierwszy seryjnie produkowany model autobusu elektrycznego Mercedesa został dostarczony do Hamburga. Następnie BVG Berlin, a następnie Mannheim i Heidelberg, gdzie trzy Mercedesy eCitaro pracują dla Rhein-Neckar-Verkehr GmbH. Mercedes eCitaro podjął również wyzwanie z Solarisem Urbino 12 Electric w przetargu na 250 elektrycznych autobusów ogłoszonym przez ATM Milano, który ostatecznie został przyznany firmie Solaris. Hanower będzie miał do dyspozycji 48 Mercedesów eCitaro.

Autobus elektryczny firmy MAN. W 2020 r.

A MAN? Lwie Miasto E, zaprezentowane również publiczności podczas IAA 2018, będzie wyposażone w centralny silnik elektryczny i ładowarkę magazynu. Masowa produkcja rozpocznie się w drugiej połowie 2020 roku.

Rozmiar akumulatora to prawdziwa niespodzianka: z 480 kWh dla solobusu i 640 kWh dla przegubu MAN Lion’s City electric jest absolutnie wyjątkowym przypadkiem w kontekście, w którym akumulator zazwyczaj mieści się w zakresie od 240 kWh do 350 kWh. Firma działa przy założeniu, że do 2030 r. około 66% autobusów liniowych będzie napędzanych elektrycznie.

Scania e-bus w kierunku produkcji seryjnej

Trzy pojazdy elektryczne Scania Citywide LF electric były testowane od końca 2017 r. w szwedzkim północnym mieście Östersund na 14-kilometrowej linii wyposażonej w dwie stacje ładowania na obu jej końcach. Elektryczny autobus został pokazany na targach IAA w Hanowerze w listopadzie 2018 r., gdzie Scania zaprezentowała pierwszy na świecie autokar z LNG. Po sześciomiesięcznych testach elektrycznych akumulatorów Scania Citywide w północno-szwedzkim mieście Östersund, wyniki są zachęcające, a Scania stwierdziła, że zmierza w kierunku produkcji seryjnej.Na początku 2019 r. do sieci Nettbuss zostaną dodane kolejne trzy elektryczne autobusy.

Ale elektryczny autobus Scania, który z pewnością trafi do produkcji seryjnej, nie będzie taki, jak ten, który został wdrożony w Östersund. Nowa generacja linii Citywide została zaprezentowana na targach Busworld Europe 2019 w Brukseli. Tam też po raz pierwszy zaprezentowano autobusy BEV Scania Citywide.

Heuliez, autobus elektryczny CNH Industrial

Heuliez Bus to marka CNH Industrial, która we francuskim zakładzie w Rorthais produkuje autobusy elektryczne i hybrydowe, oprócz tych napędzanych olejem napędowym i gazem. Zakład zatrudnia 420 osób, z czego 10 procent stanowią inżynierowie. Dwunastometrowy i przegubowy elektryczny autobus (nazwany odpowiednio GX 337 Electric i GX 437 Electric) są napędzane przez asynchroniczny centralny silnik elektryczny zbudowany przez angielską firmę BAE. Pojazd ten został wybrany przez Stadtbus Rottweil do lokalnego transportu publicznego w mieście Rottweil (Badenia-Wirtembergia).

Firma wygrała jeden z trzech laureatów największego dotychczas przetargu na e-busy w Europie, w Paryżu, i już teraz dostarcza pojazdy w stolicy Francji po poprzednim przetargu. Na początku 2020 roku Heuliez Bus dostarczył w Norwegii 11 GX 447 Elec.

Co ciekawe, w Busworld Brussels w październiku 2019 roku zapowiedziano zmianę marki autobusów Heuliez na Iveco e-Way.

A Indie? Interesujący rynek autobusów elektrycznych

Co się dzieje z indyjskim rynkiem autobusów elektrycznych? Z ponad 70.000 sprzedanych w ubiegłym roku autobusów powyżej 6 ton, indyjski rynek autobusowy stanowi znaczną część 430.000 sprzedanych na świecie autobusów powyżej 6 ton. Gdyby tylko niewielki procent z nich miał być elektryczny, mógłby on łatwo stać się drugim co do wielkości rynkiem po Chinach.

Firma konsultingowa Interact Analysis od początku 2018 roku do października tego samego roku śledziła publicznie potwierdzone zamówienia na miejskie autobusy elektryczne o łącznej liczbie 932 sztuk, a także publicznie deklarowała zamiar zamówienia łącznie 1243 sztuk. Z wyjątkiem Chin, stanowi to ponad 24,9% światowych zamówień, które śledzimy.

W Stanach Zjednoczonych przyjęcie autobusów elektrycznych + 83% w 2017 r.

Według firmy konsultingowej Eb Start Consulting, w 2017 r. liczba autobusów elektrycznych dostarczanych do amerykańskich agencji transportu publicznego wzrosła o 83 procent (182 autobusy elektryczne w eksploatacji 1/1/17, 383 rok później). Mimo że penetracja rynku pozostaje na niskim poziomie około 0,5% całego rynku autobusów komunikacji publicznej w USA, pod koniec 2017 r. 9% wszystkich agencji tranzytowych posiadało autobusy elektryczne w eksploatacji lub na zamówienie. Liderzy rynku? Proterra i BYD, które ostatnio potroiły swoje zdolności produkcyjne, aby nadążyć za popytem. Nowa Flyer zajęła trzecie miejsce.

W Stanach Zjednoczonych rzeczy się zmieniają

W 2018 roku Foothill Transit (które działa tuż przy Los Angeles) zamówił swój pierwszy dwupokładowy autobus elektryczny (i pierwszy dwupokładowy również). Podwójna premiera na ulicach kalifornijskiego miasta. Autobusy zostaną zrealizowane przez Alexandra Dennisa, prawdziwego autorytetu w tej dziedzinie, z systemem akumulatorów i technologią napędową Proterra, i ruszą w drogę od 2019 roku. IndyGo, największy dostawca transportu publicznego w amerykańskim stanie Indiana, oraz BYD ogłosiły dostawę pierwszego 18-metrowego elektrycznego autobusu bateryjnego K11, który będzie obsługiwał Indianapolis. Autobus jest pierwszym z 13 zamówionych przez IndyGo na Czerwoną Linię (podobno zamówiono również 18 elektrycznych autobusów na planowaną Purpurową Linię).

Elektryczny autobus w Stanach Zjednoczonych? Czysty wybór!

W całych Stanach Zjednoczonych autobus elektryczny emituje mniej gazów cieplarnianych niż olej napędowy i gaz ziemny, nawet w miastach z sieciami energetycznymi uzależnionymi od elektrowni węglowych i gazowych, według analizy opublikowanej w 2018 r. przez Union of Concerned Scientists (UCS). Badanie wykazało, że autobus elektryczny wytwarza średnio mniej niż połowę zanieczyszczeń globalnego ocieplenia powodowanych przez olej napędowy lub gaz ziemny. Jeśli autobus z silnikiem diesla osiągnąłby 12 mil (zamiast 4,8) na galon… wtedy byłby tak czysty jak autobus elektryczny, zgodnie z badaniami UCS.

Proterra i Daimler na amerykański rynek elektrycznych autobusów szkolnych

Proterra i Daimler przyglądają się elektryfikacji północnoamerykańskiego rynku autobusów szkolnych.Razem. Na targach IAA Hannover 2018 Proterra ogłosiła, że zamknęła rundę inwestycyjną o wartości 155 milionów dolarów, której współprowadzi Daimler, największy na świecie producent pojazdów użytkowych. Tao Capital Partners współkierowało rundą, do której dołączyli G2VP i inni inwestorzy technologiczni. Proterra i Daimler zawarły porozumienie w sprawie zbadania możliwości elektryfikacji wybranych pojazdów ciężarowych Daimler o dużej ładowności.

A premiera pierwszego elektrycznego autobusu szkolnego zrealizowanego wspólnie przez Proterra i Thomas Built Buses (filia Daimler Trucks North America) została oficjalnie ogłoszona przez Proterra pod koniec października podczas 44. dorocznej konferencji Krajowego Stowarzyszenia Transportu Uczniów (NAPT).

Na początku 2020 roku Thomas Built Buses i Proterra z zadowoleniem przyjęli pierwsze duże zamówienie na wspólnie opracowany elektryczny autobus szkolny Jouley.

Tesla do budowy elektrycznego autobusu? Nie, dzięki.

Elektryczne autobusy na całym świecie zmniejszą zapotrzebowanie na olej napędowy o 270 000 baryłek do końca 2019 roku. Trzykrotnie więcej niż wszystkie elektryczne pojazdy pasażerskie na świecie (rynek, w którym Tesla ma udział około 12 procent). Wynik raportu Bloomberga New Energy w 2019 r. wywołał wielkie poruszenie i zwrócił uwagę na fakt, że przejście na pojazdy elektryczne, w tej wczesnej fazie, jest napędzane przez autobusy.

W ostatnich latach często krążyły wiadomości o możliwości rozpoczęcia przez Teslę produkcji autobusów elektrycznych. Albo o współpracy z innymi firmami na rynku autobusów bezemisyjnych. My w firmie Sustainable Bus staraliśmy się podsumować historię i ewolucję relacji pomiędzy Teslą a autobusami elektrycznymi.

Ameryka Łacińska, transformacja. Teraz!

W latach 2018 – 2019 dwa ważne miasta Ameryki Południowej ogłosiły duże plany przejścia na elektryczne autobusy swojej floty transportu publicznego. Chile chce mieć drugą co do wielkości po Chinach flotę autobusów elektrycznych na świecie. Santiago de Chile otrzymało już 200 elektrycznych autobusów z Chin: połowa z nich to marki Yutong, druga połowa to autobusy BYD. Santiago utorował drogę, za nim podąża Medellin. Kilka tygodni po dostarczeniu 100 elektrycznych autobusów BYD do Santiago, kolumbijskie miasto zamówiło 64 bezemisyjne autobusy BYD, stawiając tym samym pierwsze kroki w kierunku pierwszej floty elektrycznej w kraju Ameryki Łacińskiej.

Projekt mający na celu przyspieszenie przyjęcia autobusów elektrycznych w Ameryce Południowej

„Przesuń wszystkie nowe zamówienia autobusowe w wiodących miastach Ameryki Łacińskiej na technologie zerowej emisji”. Jest to ostateczny cel projektu ZEBRA, realizowanego przez ICCT i C40 z naciskiem na południowoamerykańskie miasta Medellin, Mexico City, São Paulo, Santiago de Chile.

Patrząc z perspektywy następnej dekady, partnerzy ZEBRA szacują, że w wyżej wymienionych miastach może być 25 000 nowych zakupów autobusów (których tabor autobusowy, razem wzięty, wynosi około 50 000 autobusów). Liczby, które jasno wskazują na wielką szansę na zastąpienie autobusów z silnikiem diesla czystymi technologiami.